Social media op school kan tot problemen leiden

Benny VelthuisFunctioneel Beheerder ICT bij de Almeerse Scholen Groep

De Almeerse Scholen Groep (ASG) telt 44 basisscholen en heeft 8 middelbare scholen binnen het bestuur. Het ICT-beleid is een combinatie van individuele beslissingen van de scholen en zaken die vanuit de stichting voorgeschreven zijn. Volgens Benny Velthuis, Functioneel Beheerder ICT bij ASG zijn de scholen en de organisatie klaar voor de toekomst. “We zijn in ieder geval klaar voor de komende tien jaar. Het bestuur houdt de ontwikkelingen goed in de gaten en kijkt vooruit. We bezoeken vakbeurzen en overleggen regelmatig over de strategie die wij willen gaan volgen op ICT-gebied.”


Het bestuur van ASG schrijft de volgende zaken voor: een gigabit glasvezelverbinding en een gedegen infrastructuur waaronder een bedraad netwerk en accesspoints voor Wi-Fi. De aanschaf van printers en kopieerders verloopt centraal. “Maar de scholen kiezen zelf educatieve software en het aantal devices. Als een school mobiele devices wil aanschaffen, moet daar een onderwijskundig plan aan ten grondslag liggen.” Wat adviseert hij de individuele scholen? “Sta open voor vernieuwingen! Zorg dat je op de hoogte bent van wat er in ICT-land speelt. Verdiep je onder andere in social media. Hoe werkt het? Wat kunnen we ermee doen? Maar onderschat ook het gebruik van telefoons en andere mobiele apparaten niet. Social media op school kan tot problemen leiden. Denk hierbij aan het niet goed omgaan met wachtwoorden, te goed van vertrouwen zijn naar klasgenootjes en het zomaar posten van zaken op het Internet. Kinderen moeten weten dat alles wat je op het Internet plaatst, altijd weer gevonden kan worden. Het achtervolgt je de rest van je leven!” De toekomst van digitaal leren, ligt volgens Benny bij het gepersonaliseerd onderwijs. Ieder kind leert op zijn eigen manier en met zijn eigen apparaat. Dit vraagt uiteraard veel van de ICT-infrastructuur en de inrichting daarvan. Hij merkt op: “Een aanpassing die de uitgeverijen hiervoor zouden moeten doen, is zorgen dat de resolutie van software zich automatisch aanpast aan de resolutie van het apparaat wat gebruikt wordt, oftewel ‘responsive websites’ creëren.”

Het blussen van brandjes
Van 2003 tot 2011 werkte Benny als leerkracht bij ASG. Doordat computers een hobby van hem waren en hij ICT-coördinator op een school was, rolde hij in zijn huidige functie. “Van 2009 tot 2011 deed ik dit parttime naast het lesgeven, maar op een gegeven moment was dit lastig te combineren en kreeg ik de mogelijkheid om mij helemaal op de ICT te storten. Ik ben nog steeds in dienst van een school. De school detacheert mij bij andere scholen binnen de stichting op het moment dat die ondersteuning nodig hebben.” Een groot deel van Benny’s werk bestaat uit het ‘blussen van brandjes’. “Hardware die niet goed functioneert, defecte digiborden, software die niet naar behoren werkt”, somt hij op. Daarnaast denkt hij  mee over de vraag hoe de ICT-middelen zo optimaal mogelijk in te zetten en is hij belast met het applicatiebeheer van ESIS Webbased, het leerlingadministratie- en leerlingzorgprogramma waar ze binnen ASG mee werken.

De incidentmelder
“Een landelijke partij beheert het schoolnetwerk en de werkplekken, maar ik los zelf ook problemen op die daaraan gerelateerd zijn. De leerkrachten hebben in hun taakbalk een incidentmelder (het blauwe vraagteken). Alle meldingen, van de scholen waar ik ICT-coördinator ben, komen bij mij binnen. Van daaruit ga ik kijken hoe het op te lossen.” En Benny is streng. “Een melding ‘hij doet het niet’ daar doe ik niet direct iets mee. Ik wil dat collega’s eerst zelf kijken of ze iets kunnen doen, dus of alle stekkers erin zitten bijvoorbeeld. En als er een foutmelding in beeld staat, wil ik weten welke.” Over enige tijd wordt het netwerk- en werkplekbeheer opnieuw aanbesteed. “Een werkgroep heeft onderzocht waar de behoefte op dit moment ligt. De onderwijskundige kant van de ICT, maar ook het in opkomst zijnde ‘bring your own device’ spelen hierin mogelijk een belangrijke rol. Want hoe beveilig je je schoolnetwerk als kinderen apparaten van huis gebruiken in school?”

Onderwijs voor Nieuwe Tijd
Alle ASG-scholen hebben digiborden, maar hoe digitaal ze werken, verschilt. De meest digitale scholen zijn ongetwijfeld de drie O4NT (Onderwijs voor Nieuwe Tijd) scholen waar iedere leerling over een iPad beschikt. Het massaal werken met iPads stelde Benny in het begin voor nogal wat uitdagingen. “Het beheer van de devices bleek enorm lastig. Een iPad is een single user device, dus apps moet je voor ieder device opnieuw aanschaffen. Apple heeft voor scholen en bedrijven het VPP programma ontwikkeld waarmee je apps uit kunt rollen op meerdere devices, maar dit was tot voor kort niet in Nederland beschikbaar.” Dus zocht Benny een eigen oplossing, maar zijn manier kostte veel tijd. “Nu het VPP binnenkort te gebruiken is, schaf ik in de AppStore bijvoorbeeld 30 keer dezelfde app aan en rol dat in een keer uit naar de iPads die de app nodig hebben. Het werken met dit mobiele apparaat biedt prachtige, educatieve mogelijkheden.”